Rosa M. Gil participa en el projecte de l'artista Carlos Monleón, "Afectividad fluvial"

respiracion-fluvial-2-990x530
Afectividad Fluvial FOTO: Fundación Daniel y Nina Carasso

Els dies 26, 27 i 28 de setembre, Etopia (Saragossa), La Panera i l'Escola Politècnica Superior (EPS) de la Universitat de Lleida (Lleida) i Homesession (Barcelona) organitzen i comparteixen escenaris a “Afectividad fluvial”. Un projecte entorn del qual els artistes Carlos Monleón i Asunción Molins investiguen sobre els rius que donen vida aquestes ciutats (Ebre, Segre i Llobregat), analitzant aspectes vinculats amb l'ús agrícola de l'aigua, estudiant els diferents tipus de regadius i de sòls, dissenyant intervencions artístiques relacionades amb la hidrologia i les dinàmiques fluvials. Tot sota un concepte que abandona la lògica extractivista i que recupera al riu com a part fonamental de la vida humana des d'enfocaments multidisciplinaris que integren coneixements artístics, científics i sabers de cada comunitat.

Carlos Monleón, guanyador de la 1a edició de la beca “Art i Tecnologia” (+ info) treballa juntament amb la professora de l’EPS, Rosa M. Gil, que presenta un perfil científic mixt molt d'acord amb la tònica d'aquest projecte: és física, té un doctorat en informàtica i un postgrau en psicologia. Junts han generat diferents models digitals que permeten visualitzar l'intercanvi d'aigua i de contaminants entre els diferents agents que intervenen en el territori, posant en relleu la salut del riu enfront de l'extracció de recursos.

Per a la primavera de 2024 i dins del programa Artechó, l'artista prepara per a Etopia una exposició amb la tecnologia del blockchain, centralitzada en com aquest tipus d'economia pot aportar a entendre els cicles vitals dels rius, de manera tal d'aprofitar la seva flexibilitat i la seva programabilitat.

La recerca de Carlos Monleón s'ha incorporat, recentment, a la convocatòria anual de la Fundació Daniel i Nina Carasso, destinada a posar en comú l'art, la ciència i les problemàtiques ciutadanes (+ info). Aquest tram del projecte durarà fins a finals de 2025 i preveu la incorporació de l'artista Asunción Molins per a treballar amb un nou enfocament més centrat en les poblacions de Lleida, Saragossa i Barcelona i generar nous models conceptuals sobre els rius i els cossos d'aigua.

Podeu consultar el programa de l’activitat en aquest enllaç